Strategie
De afgelopen jaren heb ik als marketing strateeg veel merken geholpen op strategisch vlak. Zowel met merkstrategie als met marketing- en campagnestrategie. Het opzetten van een merkstrategie start met de identiteit. Soms is een identiteit in één brainstormsessie geformuleerd. Vaker is het nodig dit uitgebreider aan te pakken. In dat geval gaan we in meerdere sessies op zoek naar de WHY, de archetypen en de persona’s. De uitkomst daarvan is niet alleen de basis voor het huisstijlhandboek en/of een merkpaspoort, maar ook voor een goede marketing- of campagnestrategie. Bijvoorbeeld een doorlopende onlinemarketingstrategie, een pakkende marketingcampagne of een verandering van de website.
- Neem contact op:
- joyce@houseofimagination.nl
- +31 (0) 6 246 412 45
Merkstrategie – de WHY
De identiteit van een bedrijf bestaat uit meer dan alleen wat het doet. Ooit is het bedrijf begonnen vanuit een passie, een verlangen om een behoefte te vervullen, een drive. Net zoals jij weet waarom je het werk doet dat je doet, is het goed om te weten waarom het bedrijf doet wat het doet. Dat is de WHY.
Merkstrategie – de archetypen
Wanneer je weet waarom je doet wat je doet, kunnen we aan de slag met wie je bent. Het bepalen van je archetypen helpt om te bepalen wie je bent als bedrijf of merk. Een avonturier? Of juist een verzorger? Beiden communiceren anders. Hieruit volgt een duidelijke visie op de stijl van je communicatie.
Merkstrategie – persona’s
Tot slot hoort bij je identiteit ook het definiëren van de doelgroep. Voor wie doe je het nu eigenlijk? Wie zijn je persona’s? Een persona is een gedetailleerde beschrijving van een deel van je doelgroep in een fictief karakter. Het geeft een helder beeld van de manier waarop je de volgende campagne kunt inrichten en waar deze verspreid moet worden.
Marketingstrategie
Je identiteit is helder. Je doelgroep is bekend. Tijd voor marketing! Op basis van je identiteit bedenken we een strategie met de juiste boodschap en media-mix. Denk aan adverteren in printmedia, online marketing, social media, guerrillamarketing of een tv-campagne. Wanneer we de juiste mix hebben, kunnen we op basis van het marketingbudget een planning maken. Dit kan variëren van een paar maanden tot meerdere jaren.
Campagnestrategie
Binnen een marketingstrategie passen verschillende campagnes. Bijvoorbeeld de lancering van een nieuw product, een tijdelijke actie, het live gaan op een nieuw social medium, een campagne rondom de feestdagen of een campagne die zich tijdelijk richt op het werven van leads. Hoewel deze campagnes op zichzelf kunnen staan, is het essentieel dat ze aansluiten bij de marketingstrategie en de identiteit. Een goed campagneconcept noemen we in de reclame dan ook cirkeltje rond. Losse campagnes zijn het perfecte moment om die ludieke ideeën, die al lang op de plank liggen, erbij te halen en eens flink de aandacht te trekken.